Archive

Archive for November, 2013

Bundesliga 2013-2014: Etapele a III-a si a IV-a

November 25th, 2013 No comments

Sambata 23.11.2013 si duminica 24.11.2013 s-au disputat jocurile etapelor a III-a si a IV-a din campionatul Germaniei. Asa cum ne-a obisnuit in ultimii ani Viorel a jucat pentru echipa din Eppingen, de aceasta data la masa a 3-a.

Sambata, Eppingen a intalnit echipa din Sollingen, Viorel jucand cu albele contra marelui maestru Daniel Stellwagen. Inca din deschidere Viorel si-a asezat piesele pe pozitii active si, in urma unei mici combinatii, a reusit sa forteze trecerea intr-un final avantajos: turn si doi pioni contra nebun si cal. Din pacate, poate si din cauza crizei de timp (reciproca) el nu a reusit sa converteasca avantajul obtinut si a trebuit sa se multumeasca cu remiza dupa 56 de mutari.
Rezultatul intalnirii: SG Solingen – SC Eppingen 2½-5½

Duminica, Eppingen a jucat impotriva formatiei din Trier in componenta careia ii regasim pe marii maestri romani Costica Lupulescu (la masa a 2-a) si Mircea Parligras (la masa a 5-a).
Viorel a avut negrele impotriva marelui maestru englez David Howell. A fost o partida foarte lunga, pe parcursul a mai mult de 7 ore s-au efectuat 88 de mutari! O noua remiza. In ultima partida incheiata, coechipierul lui Viorel, marele maestru Evgeny Postny a reusit sa salveze un final pierdut si sa aduca, prin jumatatea de punct cucerita, o victorie in extremis: SC Eppingen – SG Trier 4½-3½.

Pentru rejucarea partidelor click aici.

Categories: Română Tags:

Trei etape de organizare a șahului în școlile din Republica Moldova, model de introducere treptată în programul de învățământ general.

November 15th, 2013 No comments

Introducerea șahului în școală m-a preocupat de cînd eram elev al școlii nr. 19 din Chișinău. În acea perioadă predam lecții de șah elevilor din clasele primare. Deși a trecut mult timp de atunci, păstrez încă în suflet chipurile luminate și fericite ale acelor copii veseli dar, în același timp, inteligenți și concentrați.
Despre beneficiile șahului s-a discutat foarte mult, aproape totul. Eu vă pot împărtăși doar experiența celor trei proiecte privind organizarea șahului în școlile din Republica Moldova.
Totul a început în 1998, anul în care, împreună cu prietenul meu, regretatul Viorel Ciobanu, am conceput o serie de proiecte pentru dezvoltarea șahului în Moldova. Două dintre ele, Memorialul Cebanenko, anul 1998, și școala de șah Bologan, anii 1998 -2006, le-am implementat cu succes. Cel de-al treilea, introducerea șahului în școală refuza cu încăpățînare să ne reușească. Exista un proiect pilot, și interes pentru șah în țară era – nu erau bani. Am apelat la președintele FIDE, Kirsan Ilyumzhinov, și cu sprijinul activ al asistentului său, Berik Balgabaev, am obținut finanțarea proiectului pilot “Șahul în școlile din mediul rural din Republica Moldova 2007-2008″. Așa a început prima etapă.
Scopul principal al proiectului-pilot a fost să demonstrăm celor de la guvernare și în primul rînd, Ministerului Educației, că șahul este un obiect util, necesar și popular în rîndul elevilor. Deși, în general, îmi imaginam cum să organizez șahul în școală, traducerea ideilor în practică a avut loc cu ajustări, cu anumite modificări pe parcurs. Desigur, pentru proiectul – pilot am elaborat literatură metodică (ghidul pentru profesori și două caiete de lucru pentru elevi, coautori Viorel Bologan și Eugenia Kuchumova, doctori în științe pedagogice). Aceste materiale au fost folosite și în următoarele două etape de promovare a șahului în școală.
Pentru a nu forța lucrurile am anunțat un concurs național pentru participare la proiect. Solicitanții au fost rugați să depună cerere, semnată de directorul școlii și de primarul satului. In scrisoare, pe lîngă dorința de a studia șahul, a fost confirmată prezența unui profesor de șah (din rîndurile învățătorilor deja angajați în școală), precum și alocarea de ore plătite pentru acest scop. Din partea noastră, ne-am angajat să-i asigurăm cu inventar de șah (ceasuri, seturi de șah, tabla demonstrativă) și literatură de instruire (ghid pentru profesori, două caiete de lucru pentru elevi, precum și un manual pentru profesorul de șah).
Au fost prevăzute 26 ore de șah pentru clasa a doua, pentru că, în opinia noastră, această vârstă era mai bine pregătită pentru a asimila materialul. Pentru a pregăti cadrelor didactice în acest domeniu au fost organizate mai multe seminare. Pentru micii jucători de șah la sfârșitul anului s-a organizat un turneu de totalizare cu premii.
Am finalizat proiectul “Șahul în școlile din mediul rural din Republica Moldova” cu următoarale rezultate:
- în 15 sate din Republica Moldova a apărut sau s-a intensificat șahul ca factor social de influență asupra societății;
- au fost pregătiți 15 profesori de șah;
- peste 500 de copii au învățat să joace șah;
- a fost elaborată și tradusă din limba rusă în limba română literatură necesară pentru predarea șahului;
- și, cel mai important, am fost auziți de conducerea țării.
În primăvara anului 2009 a fost semnată o Hotărâre de Guvern cu privire la includerea șah în curriculum-ul școlar. Aici trebuie menționat meritul personal al președintelelui Federației de șah de atunci, Vladimir Molojen, care a reușit să convingă președintele țării, Vladimir Voronin de importanța șahului.
Ministerul a emis hotărîrea, dar surse pentru inventar, precum și pentru formarea profesorilor nu erau. Și aici Federația noastră de șah a făcut tot posibilul pentru a salva situația. Secretarul general al Federației, Tudor Scripcenco, cel care încă în anii ‘80 a introdus instruirea generală la șah în Chișinău, a editat cartea “Pentru părinți”, care s-a distribuit gratuit de către Federație. Vice-președintele Federației, Nikolae Pîrțac (tatăl marei maestre la șah Elena Pîrțac) s-a deplasat personal prin republică pentru a rezolva problema cu inventarul. Aceste eforturi se cereau combinate într-un sistem. Am pregătit a doua etapă: Proiectul “Clasa specializată de șah”, în 45 de școli din Republica Moldova.
A apărut momentul oportun. Directoarea liceului “Universul” Angela Munteanu și-a dorit o clasă special amenajată pentru cercul de șah și un profesor. L-am recomandat pe tatăl meu, care la vîrsta de 70 de ani a acceptat să facă lecții. Această inițiativă a fost înaintată guvernului și a fost susținută. Tocmai înregistrasem organizația obștească “Academia de șah Bologan”. La întîlnirea cu participarea sponsorului – Fondul de Investiții Sociale din Republica Moldova s-a decis că 45 săli de clasă din toate raionele țării vor fi complet dotate cu mobilier și mijloace tehnice necesare.
Fiți de acord, o investiție de 200.000 de dolari (acesta este costul aproximativ al proiectului) pentru dezvoltarea șahului este un rezultat bun. Aici voi spune un mare mulțumesc secretarulul de stat Victor Bodiu și șefului său direct de atunci, prim-ministru al țării, Vladimir Filat, în primul rând pentru grija față de generațiile viitoare .
Am fost fericit să particip la deschiderea acestor clase în mai mult de 10 școli din cele mai îndepărtate colțuri ale țării. Având în vedere că proiectul a fost realizat sub patronajul Guvernului, aproape în toate localitățile la deschiderea claselor au venit reprezentanți ai puterii locale dar și naționale, inclusiv miniștri și prim-ministrul. Afirm cu siguranță că proiectul a fost un pas important în promovarea șahului în Moldova.
Revenind la șahul în școală, voi spune că de această dată a devenit accesibil nu doar pentru copiii din clasa a doua. Multe licee și școli au decis să învețe șah și elevii din clasele gimnaziale, iar unii au decis să introducă șahul pentru toate clasele primare. Desigur, pe baza noilor clase de șah s-au organizat tot felul de competiții, până la campionate raionale și naționale. Proiectul a acoperit toate regiunile și orașele din țară, a crescut substanțial geografia șahului în Republica Moldova.
Succesul a fost recunoscut și la nivel internațional. Publicații pe internet, participarea la Conferința internatională de la Astana 2012, raportul prezentat la Congresul FIDE din 2012, în Istanbul. Datorită acestor activități conducerea FIDE (Federația Internațională de șah) a decis să includă Federatia de Șah din Moldova în cadrul unui nou proiect, cel de-al treilea – “Șahul în 100 de școli”, pentru perioada 2012-2013. Este vorba despre finanțarea instruirii la șah în 100 de școli din Moldova
(inventar șahistic, manuale, seminare și ateliere de lucru pentru profesori). Punctul culminant al acestui proiect este ideea că jucătorii de șah pot deveni membri privilegiați ai FIDE.
Gestionarea directă a proiectului (ca și a celui precedent), a fost efectuată de colegul meu de încredere, Valeriu Coadă. Special pentru proiect împreună cu soția sa au elaborat primul manual-caiet de șah în limba romană “Șahul în școală”.
Doresc să-mi exprim recunoștința față de mentorul meu în problemele instruirii la șah, Ali Nihat Yazici, vicepreședinte FIDE, președinte al Comisiei FIDE “Șahul în școală”. În toți acești ani am colaborat și întotdeauna și-a împărtășit experiența sa (consider cea mai bună din lume), în organizarea instruirii generale la șah.
Deci, dacă în Republica Moldova funcționează mai puțin de 2.000 de școli, în cel puțin 200 se predă șahul. Este aproximativ 10 la sută din total. O cifră destul de mare. În continuare am decis cu colegii să punem accent pe calitate. Ca rezultat al acestor trei proiecte din teritoriu ne vin multe inițiative: organizarea turneelor tradiționale, tabere, ateliere de lucru, înființarea asociațiilor teritoriale de șah, și este îmbucurător, pentru că fără susținere orice inițiativă este sortită eșecului.

Viorel Bologan,
Mare maestru internațional, doctor în științe pedagogice,
Vice-președinte al Federației de șah din Republica Moldova

Doha 02.06.2013

Categories: Română Tags: